torsdag 7 mars 2013

{ Äppel päppel pirum parum triptyk/triptych }

Fotograf: Lina A, minimerade bilder


















Min inlämningsuppgift vecka 10,  i steget att få mina högskolepoäng i digital grafik :)
Den består av en triptyk. Som vi tyvärr (jag gillar det inte) skulle sätta i en ram eller ramar från ex. IKEA. Hade velat ha dem utan ram med bara ljus bakgrund... men enligt IKEA ska denn ram o passpartout framhäva bilden.
Jag valde IKEA-ramen Ribba och ett stående format. Vilket upplevs mer intressant än liggande eller kvadratisk form. Som inte anses ge tillräcklig liv och rörelse.
Jag har fotograferat bilderna i höstas, när första kylan kom. Jag har bildbehandlat dem alla tre med ett av mina favorit-actions Cosmopolitan som förstärker bland annat kontrast och de svarta och rödrosa detaljerna. Min lillkille trodde att systeryster plockade bär i jordgubbsträdet, hmmmm... :)

Vi fick välja mellan att ta fram
Tre porträtt som visar personlighet,
Motbilder (du vet typ äta godis hos tandläkaren.. hade ju varit kul hos barnens farmor som är just tandläkare men... hann inte få till det haha)
Matlagning (konstigt jag inte valde det jag som ofta fotar bakning?) eller så kunde vi välja
Bildliga metaforer.


Metaforiska ordspråk är kul tycker jag. Dvs ordspråk som talar i bild och liknelse. De kan handla om goda eller dåliga gärningar, som Äpplet faller inte långt från trädet

Äppel päppel pirum parum från barnens rim och ramsor...
Äpplet faller inte långt från trädet.
Ett äpple om dagen håller läkaren borta, ett mer direkt ordspråk.
Och när jag såg på bilden med alla äpplen som var plockade tänkte jag även på det direkta ordspråket Den som spar han har.

Vad tycker ni passar in, en eller flera?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar